tirsdag 16. oktober 2018

Endelig er huset vårt, og bare vårt!


Etter et lengre møte hos Notaria Torremolinos i dag, ble nøklene høytidelig overrakt oss. Vår advokat, Lill Karin Lamenza, var strålende hjelp hos Notaria i dag. Hun mottar også originalskjøtet når alt er behandlet og registrert. 

Fornøyd huseier med nøklebukett.

Det var en skikkelig tugge med nøkler vi mottok - men de skal bare brukes et par dager.

Vi har nemlig allerede hatt besøk av en låssmed, og bytter til nye sikkerhetslåser antagelig allerede i morgen. Én nøkkel for alle dørene som vender ut av huset, forhåpentligvis, litt avhengig av pris.

En skikkelig rose i verandadøra 
vitner om innbruddsforsøket. 
Vi har hengt opp litt lys og 
pynt for å vise at vi har tatt 
over. Ståldører og plomberinger 
blir ikke åpnet før nye låser er 
på plass.
Nye nøkler er viktig, siden alle byens meglere hat hatt kopi av de nøklene vi har fått nå, og ikke minst fordi husokkupanter har prøvd å ta seg inn i huset flere ganger allerede! Megleren kunne fortelle at presidenten. (Lederen av borettslaget kalles president) som også tilfeldigvis er politimann, fakket tre okkupanter idet de kom tilbake for et forsøk nummer to. Okkupanter er beskyttet av loven, så det kan ta lang tid å kaste dem ut hvis de greier å ta seg inn. Derfor haster det med nye låser, og alarm. Alarmen er allerede betalt, men kan ikke installeres før vi har strøm.

Hyggelig borettslag

Førsteintrykket av borettslaget lover godt. Ole måtte dra hjem og sove av seg litt feber etter notariabesøket, men jeg har vært noen timer i huset, der jeg fikk hilst på noen naboer. Presidenten og ex-presidenten gav meg nøkler til fellesområdene og forsikret om at vi både kan tappe vann og bruke do ved bassenget når vi trenger det. Han lurte også på om vi trengte strøm, men jeg fikk avverget kabelstrekking mellom husene. Vi får prøve oss selv først. Kanskje vi takker ja hvis det blir langdrøyt å vente.

To sjarmerende smågutter lagde mye lyd i gata, men var kjempesøte og nysgjerrige på oss nye, og tok kontakt med meg. Den ene bor vegg i vegg med oss, så vi blir nok kjent med han og kanskje familien hans? Jeg skal gjøre alt jeg kan for å bli kjent med naboene<3

I morgen skal jeg gå runden til Endesa (strøm) Emabesa (vann) og til eiendomsregisteret i Benalmádena, for å erkjenne vårt nye eierskap til huset, og bestille installasjon av nye målere og abonnement. Og hvis lyset tillater det starter jeg med malingen - det er nok å ta tak i.


Jippppiiii!

Tenemos cosas que hacer.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar