onsdag 17. oktober 2018

Strøm og vann - Endesa og Emabesa


Klokka er 08:56. Det er 34 minutter til Endesa (elverket) åpner. Jeg har stått her en halvtime allerede og er nummer to i køen, som vokser. I dag skal jeg prøve å skaffe huset vårt strøm og vann. Jeg er forberedt på en lang dag og mye frustrasjon, køer og venting.

Man kan kommer ikke utenom dette om man vil åpne et nytt strømabonnement. Ole har funnet ut at man kan gjøre mye over nett om man har et CUPS nummer. Jeg vet ikke hva det er. Advokaten vår sier jeg må ha Boletin. Jeg vet ikke hva det er heller. Kanskje møter jeg en vennlig sjel der inne som hjelper meg igjennom dette. Kanskje ikke. Vi kunne fått advokaten vår til å ordne alt, men har bestemt å prøve selv. Hvorfor det, egentlig? Akkurat nå ser jeg for meg at dette blir en lang dag. 

Dette er mannejobb, det ser jeg av køen. Det er åtte
personer i køen nå, og nesten alle de andre er menn. Det står en eldre dame her også. I krympelinskjørt og solbriller. Hun har kanskje ingen mann å skremme ut? Min jobber, og er dessuten syk. Synes du det ville vært slemt å dytte alt på han? Spanjolene prater og ser avslappet ut. Det er vanlig med køer her.

En unggutt har sluttet seg til gruppa som ikke er en kø lenger, men alle vet turen sin i køen. Med øynene viser sistemann at han er «El ultimo». 

Dørene åpner. 
Min konsulent på bord nummer to har et strålende smil og er superhjelpsom. Det tar kanskje 20 minutter før alt er registrert, og vi må ringe urbanisasjonens president for  Det skal ta tre til syv dager, så har dere strøm, sier damen. -Og hvis ikke, bare ring!

(...)

Gruet jeg meg for det der? Jeg blir litt høy på pæra og tenker det skal nok gå fint på Emabesa også, selv om jeg har hørt flere skrekkhistorier fra andre som vil koble til vannet. 
-Det tar flere uker hvis du ikke betaler regningene til de som bodde der før deg, har noen sagt. -Du må betale ekstra for å bli prioritert, sa en annen. -Du må få ny ferdigstillelsesattest først, og noen må sjekke anlegget, sa en tredje.

Jeg har eiendomsnummeret, kjøpekontrakt, nie, pass og kontonummer klart. Det tar fem minutter. -Etter loven kan vi bruke 15 dager, forteller ekspeditøren, men det er sjelden det går mer enn en uke til du har vann. 

Vips. Så enkelt. Jeg er målløs:)

Jeg kjørte bomtur til feil kommunekomtor så det besøket utsatte jeg til i morgen. Resten av dagen har jeg brukt til å male og vaske. I morgen blir det bankbesøk og kommunekontoret, mer maling og vasking. To malere har vært innom og sett på malejobben ute, og låsesmeden var innom for flere mål. Er allerede fullstendig utslitt, så det blir tøffe uker frem til flytting. Ole er fortsatt syk, men holder det i sjakk med medisiner. 

Nå: takeaway Pizza!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar