torsdag 18. oktober 2018

Mr. Handyman?

Mr. Cocky
Første maleren som kom innom for å se på huset og gi bud på malerjobben, var en sånn eplekjekk fyr. Han hadde ikke malerklær, men malingsflekker på en trendy, hvit olabukse. Skjegget var velfrisert, og han brukte sjarmen for alt det var verdt. Han myste opp mot huset og målte det med øynene. -Ikke noe problem, sa han. Også husets bakside fikk et raskt overblikk. -Over alt utvendig sier jeg, og peker på nabohuset. -I de fargene. - Jeg  bor her i Benalmádena, og kan begynne allerede på mandag! Tilbudet tikket inn etter få timer. Inkl. Impregnering og plastikkmaling, to arbeidere i 8 dager 950€ pluss iva. 8 års garanti. Mannen finnes på et registrert enkeltmannsforetak for hagearbeid og småtjenester. Det står ikke noe om maling. Ingen referanser.

Innvendig tar jeg malingen selv.
Her er jeg på andre strøket i stua
der en bæsjebrun vegg skal bli hvit igjen.
Plastikkmaling? Huset er så dårlig vedlikeholdt at det sikkert super tomta tørr for vann en solskinnsdag, og nå har det høljet ned i noen dager. Noen typer maling puster, og kan påføres våte hus, har jeg hørt. Man plastikkmaling ? Er det noe jeg har gått glipp av her? 

Señor familia
Neste maleren som kikket på huset, ville også se trappehuset utvendig og gikk noen runder. Han var rimelig nøytral, med dessertmage og arbeidstøy. Han presenterte seg, og jeg har et telefonnummer. Oppgav ikke noe firma, og jeg husker ikke hva han het.. På profilbildet i Whatsapp er det bilde av en liten datter med to tenner i underkjeven. Om han leverer noe tilbud er uvisst. Kanskje han har hatt våkenatt?

The Mañana Guy
Den tredje maleren kom ikke, men avtalte etterhvert å komme neste dag. Ok . Er dette kanskje The mañana guy? Jeg ser at jeg har et litt dårlig grunnlag for sammenligning og inviterer to til som kan komme og legge inn bud.

Dag to: Etter noen timer kommer The mañana guy. Han har med seg et visittkort, hvor det ikke står noe noe navn, men et firmanavn. Veldig lite info forøvrig, og en epostadresse bestående av sifre og hotmail.com. Han tar seg god tid. Skryter av huset og peker - Que grande! (Så stort) - Jeg har menge tyske kunder sier han. Opplysningen henger litt i lufta. - Jeg er norsk sier jeg. - Kundene mine er fra Tyskland, Russland og England, babler han videre. Ingen spanjoler. -Å nei vel, tenker jeg. Hvorfor ikke det? Mannen er hyggelig, og vil gjerne inn og opp på taket for å se. -Så flott utsikt! -Så store rom! -Jeg har høytrykksspyler og blåser vekk alle malingsrester og gjør ordentlig rent før jeg maler, skryter han. På vei ned igjen ramser han opp flere tjenester han kan bidra med, så jeg nevner den nye døra vi vil sette inn. Han vil lage et tilbud på dette også. -Fint, sier jeg.

Vel nede i stua igjen, senker han stemmen. - Vil du ha faktura? Ja, det foretrekker jeg, svarer jeg. -Tenk om noen skader seg her? Jeg vil ikke gjøre dette svart, presiserer jeg. -Du kan spare mye hvis vi tar dette kontant, sier han. Jeg kan sende deg et tilbud, og alt gjøres lovlig, og det er ingen risiko. Så ringer jeg og gir deg en annen pris også snakkes vi på telefon om hva du kan betale isteden..

Señor Seriøs på katastrofetiltak i Benalmádena.
Mest tillitsvekkende likevel.
Håper han foreslår noe vi har råd til.
Når han har reist, ser jeg at jeg bare har fornavnet hans. Jeg sender han en melding og får først bare fornavnet. Så kommer to navn til. Jeg googler, og finner ingenting. Jeg søker på facebook og får opp 40 personer med samme navn. Håper det står noe bedriftsregistrering eller identifiserbar info på tilbudet som kommer, ellers er han uaktuell.

Señor Seriøs 
Nestemann som dukker opp, viser seg også å være en jeg har snakket med før, over telefon. (Jeg er dårlig på spansk via telefon, og har i tilleg sjabert korttidsminne, så det kan være jeg har snakket med han flere ganger.) Han kommer fra et stort firma med mange referanser og har på seg en proff, blå piquéskjorte med logo på. Jeg har fått selveste Señor Seriøs på besøk. En bekymringsrynke i pannen hans graver seg dypere og dypere mens vi runder hushjørnet.  Her har det ikke blitt malt på veldig lenge, sier han, og gjør meg oppmerksom på sprekker og sår jeg ikke har lagt merke til før. Han noterer skader og måler nøye med målebåndsrull, og noterer absolutt alt han ser, imens han mumler "qué mal". Han forsikrer at det nok er best med hele fire strøk, og sammenligner farger via et fargekart. Han ringer til og med på hos naboen for å spørre om fargenummeret på husveggen, men der er ingen hjemme. Han lover garanti og tidsestimat. Når alt er notert og fyren har reist, ligger hjertet mitt nede i magen over hvor dårlig hus vi må ha kjøpt.

På facebook og på nettet forøvrig finnes det prangende, flotte arbeider han og firmaet har utført.
Jeg lurer på om jeg kanskje får et saftig tilbud som skremmer vannet av både meg og huset.

Bør jeg kontakte flere?

(navn og firmaer oppgis ikke - tvilen må alltid komme tiltalte tilgode)

3 kommentarer:

  1. Hei! Jeg fant bloggen din på DNS sine nettsider og har lest meg gjennom nesten alt ���� Jeg er veldig klar for et år på solkysten, men må bare overtale mann og barn først ��
    Men så kom jeg over innlegget ditt om «Sydenvinter» og ble litt skremt �� Er det virkelig så kaldt der i vintermånedene? Eller er det noen måte å få varme i disse murhusene? Noe av grunnen til at jeg vil prøve et år der, er for å slippe å fryse ���� Jeg vil være varm året rundt. Men blir det umulig?
    Lykke til med kjøp av leilighet! Spennende! ��
    Mvh Bente Instanes

    SvarSlett
  2. Og alle de spørsmålstegnene er egentlig smileys :p

    SvarSlett
  3. Hei

    Så moro at du har lest bloggen vår.
    Ja, det kan være kaldt, men vintrene er veldig forskjellige - akkurat som en norsk julaften kan ha alt fra 10 grader og regn til -20 og snø, kan den spanske vinteren tilby dager med 5 grader og regn men også +25 og strålende sol. Så jeg har ingen værgarantier å gi deg. Vår første vinter gikk jeg i trekvartbukser nesten hele vinteren igjennom og badet til nyttår. Nå er vi mer akklimatisert og bader ikke på vinteren lenger.

    Men at det er mye varmere her enn i Norge hersker det ingen tvil om. Med en god parafinovn og noen gode pledd i stua går det helt greit på det kaldeste. Også varer det ikke så lenge. Jeg kan huske en vinter det regnet i hele november og desember, men de andre åtte årene har ikke regnperiodene vart så lenge.

    Ta sjansen og kom ned da vel. Det er ikke bare været som varmer her. Mase kultur, mat nye bekjentskaper har gitt oss et liv vi ikke klarer å forlate her. Også tror jeg alle har godt av å se Norge på avstand et år eller to. Men det argumentet forstår du først når du har bodd utenlands litt. - Hopp i det!

    NinaS

    SvarSlett