tirsdag 1. april 2014

Avvist på legevakta med gråtende barn

- This is your tarjeta.. No is possible! She needs to have her own card, sa damen. - Men hun er jo min datter, forsøkte jeg. - Vi har vært her på legevakta før, og vi har seguridad social. - No not possible, this card is only for you gjentok hun. Det hjalp ikke å si at vi hadde vært der før uten problemer, eller at jeg betalte skatt. Og det hjalp i hvert fall ikke å bli sint. Hva skal jeg gjøre da synes du? spurte jeg med unødvendig høy stemme. -She is hurt! - You have to pay, svarte hun.-  Men jeg betaler seguridad sosial, forsøkte jeg igjen og igjen. Dette er passet hennes, og hun er min datter.. - You go to your country, or you pay! Den sure resepsjonsdama trakk på skuldrene og satte opp et et trassig "jeg vinner" uttrykk. Hadde det ikke vært for at Ylva stod ved siden av meg og nesten gråt, skulle jeg laget et rabalder og spurt etter sjefen hennes.

For vi har  alle helserettigheter her i Spania. Da vi var på politistasjonen og fikk NIE og Residencia (oppholdstillatelse) sa politiet at barna ikke trengte egne nummer. De kunne gå på oss. Og når vi betaler skatt og offentlig seguridad social her i Spania, skal ungene også være dekket. Vi har vært på offentlig legevakt to ganger med Brage, og det var til og med før jeg fikk kortet mitt utstedt. Med pass og lønnsslipp (lønnsslipp = bevis på betalt rettighet) har det aldri vært noe problem. Så hva skjedde egentlig i dag?

Vi har vært så fornøyde med legevakten tidligere. Skikkelig fornøyde, faktisk. Vi har alltid fått hjelp med en gang av blide, engelsktalende leger og annet personell. Reglene for dokumentasjon har kanskje blitt skjerpet i det siste? Selvfølgelig burde vi sikkert ha ordnet papirer til Ylva før, men vi trodde virkelig ikke det var så viktig, siden alt har gått så greit fram til nå. Ja, vi mangler "Residencia" til Ylva, men det har aldri vært noe problem. Det at hun nå også må ha egen helsekort var nytt for oss. Det kan da ikke stemme? Vi skal uansett se til å ordne det nå. Dette var virkelig ubehagelig!

Til skrekk og advarsel: alle dere som bor her og ikke har medlemsskap i Norsk Folketrygd å vise til, eller betaler på en privat sykeforsikring: Det er ikke sikkert dere får hjelp når dere trenger det om ikke alle papirer er i orden! Det kan plutselig sitte en sur megge av en dokumentasjons-regelrytter i resepsjonen. 

Vi ble heldigvis reddet i dag da. Siden skaden skjedde i skoletiden, ble hun dekket av skolens forsikring denne gangen. Snille kontordama vår troppet opp på skolen og ordnet papirer for oss så vi kunne reise på privatsykehuset Xani tog få hjelp der. Fantastisk service på skolen!

Til info: Det går bra med Ylva. Armen hennes var ikke brukket, men de så på røntgenbildene at det var betent (?) Hun fikk støttegips og smertestillende, og ny legetime på fredag. Håper det ikke er noe annet galt inni armen der før vi får orden i papirene..

-Go to your country sa hun jammen, resepsjonistdama. Jeg tror for første gang jeg har blitt utsatt for rasisme i Spania. Det er lenge siden jeg var så sint og lei meg!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar