tirsdag 8. desember 2015

Hellige Anna fødte Maria uten synd


I sentrum av Arroyo de la Miel var det festkledde mennesker, korpsmusikk og opptog i dag. Jeg slentret rundt og fikk fikset noen ærend og snublet tilfeldigvis innom kirketorget der jeg møtte foreldrene mine som tok en kaffe. Jeg slo meg ned med dem, og der på kafeen fikk vi orkesterplass til dagens religiøse festligheter i sentrum.


Hvis du lurer på hvorfor det er helligdag i Spania i dag: Den 8. Desember feires den ubesmittede renhet og skyldfrihet. Marias mor, Anna, som fødte uten synd, og forble jomfru også etter fødselen. Maria ble allerede ved unnfangelsen fritatt fra arvesynden, sier katolikkene. 

Mariastatuen var dekorert med friske, hvite blomster og ble båret av kvinnene i dag. Stolte, religiøse kvinner og menn i Spania ser på kvinneskikkelsen Maria som en av de viktigste i sin religion. 

Alt dette lærte jeg i dag, jeg som bare skulle løpe noen ærend i sentrum. Vondt å ikke veta. Kunnskapen fant jeg her:

Les mer om den 8. November her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_ubesmittede_unnfangelse

Og om Jomfru Maria her:
http://www.katolsk.no/tro/tema/maria/artikler/maria



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar